Opracowała: Danuta Niźnikiewicz Wykonanie: uczniowie klasy „0” ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Gliwicach Gliwice: 02.042004r.
CEL SPOTKANIA: - uściślenie wiadomości na temat zwyczajów ludowych i tradycji związanych z Wielkanocą (kraszanki, śmigus-dyngus, dzielenie się święconym jajkiem, wielkanocne pokarmy, palmy) - dzielenie się wrażeniami odnośnie zwyczajów świątecznych kultywowanych w domach rodzinnych
CELE OPERACYJNE: Uczeń: - potrafi wyjaśnić pojęcie „Tradycja” - potrafi dzielić się wrażeniami odnośnie zwyczajów świątecznych kultywowanych w domu rodzinnym - zapamięta tradycje ludowe związane ze świętami Wielkanocnymi - potrafi nazwać zgromadzone eksponaty związane ze świętami - odtwarza z pamięci przygotowane teksty literackie
FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna
METODY: słowna, oglądowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: ilustracje tematycznie związane ze Świętami Wielkanocnymi, palma wielkanocna, koszyczek, baranek, sól, wielkanocne pisanki zdobione różnymi technikami, wiersze.
PRZEBIEG SPOTKANIA: 1) Przywitanie uczniów klas I 2) Nawiązanie do zbliżających się Świąt Wielkanocnych
Są takie święta raz do roku Co budzą życie, budzą czas Zgromadzi się cała rodzina I wielka radość będzie w nas
(N) – jakie święta będziemy wkrótce obchodzić? (wypowiedzi dzieci) (N) – na pamiątkę jakiego wydarzenia obchodzimy Wielkanoc? (wypowiedzi dzieci)
3) Prezentacja wiersza „Wielkanoc” w wykonaniu uczniów klasy „0”
Wielkanoc, Wielkanoc Wielka radość w sercu Na stole pisanki pięknie malowane A wśród zieleni Cukrowy baranek Bazie w wazoniku Ciasta i wędliny Wielkanoc, Wielkanoc To spotkanie rodziny
4) Rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych (nauczyciel kieruje uwagę uczniów na stół, na którym znajdują się: koszyczek wielkanocny, palma, pisanki, baranek, sól. (N) – co święcimy w koszyczku w Wielką Sobotę? (wypowiedzi dzieci) 5) Przybliżenie zwyczajów ludowych związanych z Wielkanocą: - palma wielkanocna: symbol odradzającego się życia. Poświęcenie palemki i postawienie w oknie w czasie burzy miało zapewnić domostwu bezpieczeństwo, dzieci należało uderzyć witką z palmy, żeby były zdrowe. - malowanie jajek na święta: jajko symbol nowego życia ma przypominać, że Chrystus zmartwychwstał. Umieszczenie święconych jajek w oknie chroniło domostwo przed złymi mocami. Dotykanie zwierząt gospodarskich święconym jajkiem miało chronić zwierzęta przed chorobami. - święcenie soli: sól chroni mięso przed zepsuciem, poświęcona ma chronić dusze przed złem. - dlaczego do koszyczka wkłada się zajączka lub baranka? Zajączek lub baranek przypomina, że nie tylko ludzie cieszą się ze zmartwychwstania Chrystusa ale i zwierzęta też. 6) Jak nazywają się ozdobione jajka? (wypowiedzi dzieci) Pokaz różnorodnych pisanek i kraszanek-omówienie technik malowania i ozdabiania jajek Przybliżenie wiadomości na temat sitowia, mogącego posłużyć do ozdabiania jajek. Rozdanie sitowia-indywidualne próby wyciągania białych „nitek”
7) Rozmowa na temat zwyczajów świątecznych kultywowanych w domach (N) Po czym poznać, że stół jest przygotowany do wielkanocnego śniadania? (N) Czym się dzielimy, składając sobie życzenia z okazji Wielkanocy? (swobodne wypowiedzi)
8) Prezentacja wiersza w wykonaniu dzieci z klasy „0” –„Dzielenie się święconym jajkiem” Zadzwoniły już dzwony Dzień nam nastał wesoły Pod święconym pieczywem Uginają się stoły
Leży jajko święcone Malowane farbami Kto dzisiaj tym jajkiem Będzie dzielił się z nami?
I tato i mama Oni pierwsi najpewniej Potem bracia i siostry I wszyscy krewni.
9) Przybliżenie tradycji związanej ze śmigus-dyngusem (N) – kiedyś wierzono, że woda ma moc oczyszczającą. Dlatego polewanie wodą miało przypominać, żeby unikać złych uczynków. Często chłopcy polewali wodą lubiane i ładne dziewczęta.
10) prezentacja wiersza w wykonaniu dzieci z klasy „0” „Śmigus-dyngus”
Śmigus! Dyngus! Na uciechę Z kubła wodę lej ze śmiechem! Jak nie z kubła, to ze dzbana Śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj Żebyś wiedział i nie krzyczał Gdy w Wielkanoc, w drugie święto Będziesz kurtkę miał zmokniętą
11)Rozdanie kolorowanek tematycznie związanych ze Świętami Wielkanocnymi 12) Złożenie życzeń, zakończenie zajęć.
|